4:21 عصر | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۱ آبان
کد خبر: 60597 تاریخ انتشار: ۱۳۹۸ شنبه ۴ آبان - 1:01 عصر ارسال به دوست نسخه چاپی
مازنی در مراسم امام حسین(ع) و مسئولیت اجتماعی:

علمای بنی اسراییل در مقابل دو گناه سکوت کردند؛‌ درغگویی و اختلاس

امام حسین(ع) حدود یک سال قبل از مرگ معاویه در سرزمین منا جمعیتی از اصحاب پیامبر را جمع می‌کند و خطبه‌ای می‌خواند و در آن خطبه خطاب به علما و بزرگان می‌فرمایند که «شما بزرگان که به علم و فضل شهره هستید، به شما می‌گویم خداوند در قرآن نسبت به انسان‌های شبیه به شما در قوم بنی‌اسرائیل تعبیری دارد. آن دسته از بزرگان و رهبران دینی که در قوم بنی‌اسرائیل در مقابل دو گناه بزرگ که یکی حرام خواری از جمله اختلاس، هدر دادن ثروت عمومی و دزدی کردن و دیگری دروغگویی، احساس مسئولیت اجتماعی نکرده‌اند و بی‌تفاوت بودند، لعنت کرده است؛ چراکه رهبران بنی‌اسرائیل در مقابل این دو مورد سکوت کردند. لذا شماها نه به حق خود رسیدید و نه به وظیفه‌تان عمل کردید و حتی به کسی که برای ادای حق عمل کرده کمک هم نکرده‌اید
گفتگو نیوز: حجت الاسلام والمسلمین مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مازنی در مراسمی با عنوان «امام حسین(ع) و مسئولیت اجتماعی» گفت: وقتی علما، اندیشمندان و صاحبنظران سخن از مسئولیت اجتماعی به خصوص در حوزه علوم اجتماعی، حوزه مدیریت و سازمان می‌کنند به این معنی است که یک فرد علاوه بر آنکه نسبت به خود، منافع خود و زندگی شخصی خود دارای مسئولیت و حس مسئولیت است، نسبت به جامعه، انسان‌های دیگر و محیط  پیرامون خود هم احساس مسئولیت می‌کند.
حجت‌الاسلام احمد مازنی با بیان اینکه "وقتی زمینه بروز و ظهور احساس مسئولیت فراهم می‌شود، گاهی به صورت فردی و گاهی به صورت گروهی و جمعی در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست، با تشکیل حزب و گروه‌‌های مردم‌نهاد و مذهبی با تشکیل هیأت‌های مذهبی است"، افزود: معنای دیگری که در توضیح مسئولیت اجتماعی بیان می‌کنند این است که یک انسان از زمان تولد تا زمانی که پا به عالم دیگر می‌گذارد، فقط مسئول زندگی شخص خود نیست، بلکه جامعه نیز به او نیاز دارد و نمی‌تواند نسبت به جامعه بی‌تفاوت باشد.
وی ادامه داد: بر همین اساس، وقتی بحث مسئولیت اجتماعی مطرح می‌شود، حوزه تأثیرگذاری یک انسان بر خانواده، اطرافیان، شهر، شهرستان، کشور و حتی محیط زیست خارج از حیطه زندگی انسان را شامل می‌شود و تمام این موارد در حیطه مسئولیت‌پذیری فرد است.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه "وقتی به قرآن، سنت و سیره پیامبر و ائمه هدی رجوع می‌کنیم، می‌بینیم که مسأله مسئولیت اجتماعی در شکل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد"، افزود: به طور مثال، در یک شکل مسئولیت به معنای پاسخگویی در روز قیامت است. افرادی که در طول حیات دنیا علاوه بر زندگی شخصی مسئولیت زندگی جمعی را برعهده داشتند، در دادگاه عدل الهی باید پاسخگو باشند.
مازنی اضافه کرد: بُعد دیگر مسئولیت اجتماعی از نگاه اسلام، مسئولیت به معنای سرپرستی، مدیریت و رهبری همگانی است؛ یعنی همه مردم در قبال امت اسلام و جامعه‌ای که مسلمان در آن زندگی می‌کند، مسئولیت دارد. هر جمع مسلمان نسبت به جمع دیگر باید احساس مسئولیت کند.
وی، بعد سوم مسئولیت اجتماعی از نگاه اسلام را مسأله نظارت همگانی عنوان کرد و گفت: این بُعد یعنی همه باید ناظر و مراقب یکدیگر باشند. عملکرد هر فرد بر زندگی دیگری تاثیر می‌گذارد. اینطور نیست که اگر فردی مسیر خلاف رفت به نفر بعدی ربطی ندارد. قرآن می‌فرماید بین مسلمانان باید گروه‌ها و سازمان‌هایی تشکیل شود که دیگران را دعوت به خیر که همان امر به معروف و نهی از منکر است، کند؛ لذا به اقتضای زمانه امروز احزاب سیاسی می‌توانند این نقش را ایفا کنند و نظارت همگانی کنند. علاوه بر این تک تک مسلمانان این وظیفه را بر عهده دارند.
مازنی با اشاره به اینکه اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است، اظهار کرد: نظارت همگانی یعنی امت اسلام نسبت به مسائل پیرامون خود بی‌تفاوت نباشد. در این مورد مردم نسبت به رهبران و امامان جامعه باید نصیحت و خیرخواهی کنند. البته واژه نصیحت امروزه در جامعه ما  بسیار با ابتذال از آن یاد می‌شود. در بسیاری از موارد وقتی آموزشی داده می‌شود، می‌گویند ما را نصیحت نکنید؛ بنابراین به همان میزان که رهبران وظیفه نظارت دارند به همان میزان هم مردم همین وظیفه را نسبت به رهبران دارند. در همین زمینه حدیث و روایتی معروف و طلایی آمده که «آنچه برای خود نمی‌پسندید برای دیگران هم نپسندید».
این نماینده مجلس یادآور شد: روایت‌های بسیاری در باب بی‌تفاوت نبودن نسبت به جامعه آمده است. یکی از روایت‌های معروف از پیامبر در همین زمینه آمده «هرکس صبح که از خواب بیدار می‌شود به فکر اهتمام امور مسلمین نباشد، مسلمان نیست». پیامبر در این حدیث به نماز شب نخواندن یا دیگر کارهای واجب نپرداخته بلکه گفته‌اند نسبت به رفاه و مشکلات دیگران نباید بی‌تفاوت بود. در جایی دیگر آمده که اگر کسی صدای انسانی را بشنود که درخواست کمک دارد و جوابش را ندهد، مسلمان نیست». در این روایت نکته‌ حائز اهمیت این است که تمام انسان‌ها حتی غیرمسلمان هم مدنظر قرار گرفته و در باب کمک‌رسانی فقط اختصاص به مسلمان ندارد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه "دینداران واقعی اندک هستند"، گفت: واقعه عاشورا و تعداد افرادی که تا پایان کنار امام حسین(ع) بودند، خود بیانگر همین موضوع است که دینداران واقعی اندک هستند. امام حسین (ع) از جمله افرادی بودند که در تمام دوران زندگی خود به مسئولیت اجتماعی توجه ویژه‌ای داشته‌اند. تمام برنامه‌ای که امام حسین (ع) چه در عرصه‌های خصوصی و چه در عرصه‌های اجتماعی تنظیم، فعالیت و عمل کرده‌اند، حاکی از مسئولیت‌پذیری ایشان است.
مازنی با بیان اینکه "امام علی (ع) و امام حسین(ع) دو الگوی مددکاران اجتماعی هستند"، یادآور شد: امام حسین(ع) فرموده‌اند اینکه مردم به شما مراجعه می‌کنند و حل مشکلاتشان را از شما می‌خواهند، یکی از نعمت‌های خداوند است. نکند که از نعمت خدا ناراحت شوید و رو برگردانید. نکند اگر کسی مشکلش را با شما در میان گذاشت شما رو برگردانید. امام حسین (ع) برای آنکه فقرا خجالت نکشند، می‌گفتند مشکلات خود را روی کاغذ بنویسید. اگر فردی کاری برایتان انجام داد شما بهتر از آن را انجام دهید تا به این صورت خوبی در جامعه رواج پیدا کند.
وی با تاکید بر اینکه "نباید در جامعه رسم جوانمردی، مردانگی و کمک به دیگران از بین برود"، تصریح کرد: در حوزه ارتباطات اجتماعی، امام حسین(ع) حدود یک سال قبل از مرگ معاویه در سرزمین منا جمعیتی از اصحاب پیامبر را جمع می‌کند و خطبه‌ای می‌خواند و در آن خطبه خطاب به علما و بزرگان می‌فرمایند که «شما بزرگان که به علم و فضل شهره هستید، به شما می‌گویم خداوند در قرآن نسبت به انسان‌های شبیه به شما در قوم بنی‌اسرائیل تعبیری دارد. آن دسته از بزرگان و رهبران دینی که در قوم بنی‌اسرائیل در مقابل دو گناه بزرگ که یکی حرام خواری از جمله اختلاس، هدر دادن ثروت عمومی و دزدی کردن و دیگری دروغگویی، احساس مسئولیت اجتماعی نکرده‌اند و بی‌تفاوت بودند، لعنت کرده است؛ چراکه رهبران بنی‌اسرائیل در مقابل این دو مورد سکوت کردند. لذا شماها نه به حق خود رسیدید و نه به وظیفه‌تان عمل کردید و حتی به کسی که برای ادای حق عمل کرده کمک هم نکرده‌اید». 
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: هنگامی که امام حسین(ع) وارد میدان مبارزه شدند، اولین احساس مسئولیتشان منع بیعت با حاکمی است که مهر و امضا بر همه تخلفات جامعه زده است. امام حسین(ع) به افرادی که دسترسی حضوری نداشتند نامه زدند که نمی‌بینید مگر نمی بینید به حق عمل نمی شود و از باطل جلوگیری نمی شود؟ چرا نسبت به آن بی‌تفاوت هستید؟
وی با یادآوری اینکه "در تمام مراحل می‌بینیم که امام حسین(ع) به مسئولیت خود به عنوان رهبر، مسلمان و انسان عمل می‌کند"، افزود: امام حسین(ع) از خون خود و عزیزانش گذشت تا جامعه از گمراهی و جهل نجات دهد. ایشان فرمودند بارها از رسول‌الله (ص) شنیده‌ام «اگر کسی پادشاه ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام کند و در برابرش سکوت کند، حق است که خدا او را به همان جهنمی ببرد که سلطان ستمگر را می‌برد. در جامعه امروز هم باید به مسولیت اجتماعی خویش عمل کنیم. افرادی که به لحاظ درآمدی غنی هستند ولی کماکان یارانه دریافت می‌کنند، باید پاسخگوی خطای خود باشند؛ بنابراین از اساس باید نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر مبنای عدالت باشد که نشان‌دهنده این است همه مردم و بیشتر از آنها بزرگان جامعه باید احساس مسئولیت کنند تا گره‌ها باز شود.
مازنی در پایان با تاکید بر اینکه "اگر به دنبال ادای وظیفه مسئولیت اجتماعی هستیم، زندگی امام حسین(ع) نمونه بارز آن است"، تصریح کرد: اگر بخواهیم در بزنگاه‌های حساس جامعه تصمیمات اساسی بگیریم و اقدامات درست انجام دهیم سیره و سنت امام حسین(ع) بهترین است و باید در مسیر امام حرکت کنیم.
 


نظر شما
نام:
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  
کد امنیتی: