10:48 صبح | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۳ مرداد
کد خبر: 34763 تاریخ انتشار: ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۴ آبان - 3:09 عصر ارسال به دوست نسخه چاپی
یک پژوهشگر دینی:

واقعه عاشورا نتیجه انحطاط اخلاقی جامعه بود

باید از روش احساسی برای بزرگداشت عاشورا هم غافل شد چرا که شور و شعور باید توامان باشد. اگر عاشورا زنده مانده در کنار تحقیق، مطالعه و کار استدلالی، سینه‌زنی، مداحی، ذکر مصیبت و گریه کردن هم در آن موثر بوده است

حجت الاسلام و المسلمین مازنی در مراسم شام غریبان امام حسین (ع) در دارالزهرا (س) گفت: عاشورا شیرازه انسجام ملی است.

 

به گزارش گفت و گو نیوز، مراسم شام غریبان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با حضور جمعی از شخصیت های برجسته فرهنگی از جمله دکتر فاطمه طباطبایی همسر زنده یاد حاج سید احمد خمینی در دارالزهرا (س) ولنجک تهران برگزار شد.

 

در این مراسم که ابتدا با قرائت زیارت عاشورا آغاز شد، حجت الاسلام و المسلمین مازنی در سحنرانی خود در این مراسم با اشاره به محوریت بزرگداشت عاشورا در سخنان پیش رو، اظهار داشت: بزرگداشت حماسه خونین عاشورا، امام حسین (ع) و شهیدان کربلا در شکل ها و قالب های مختلفی همچون مجالس و محافل عزاداری، سرودن شعر، مرثیه خوانی، زنجیرزنی، بیان احکام و تالیف انواع کتاب ها و همچنین تحقیق و هر عملی که به این غایت ختم شود، انجام می شود و از این رو در زمینه های مختلف قابل طرح و بررسی است و در این موضوع تردیدی جای ندارد.

 

وی ادامه داد: نخستین محوری که در عنوان بزرگداشت عاشورا مطرح می شود طرح این پرسش است که آیا بزرگداشت عاشورا هدف است یا وسیله؟ به نظر می رسد پاسخ این سوال این است که بزرگداشت عاشورا هم به عنوان هدف و هم به عنوان وسیله درنظر گرفته می شود.

 

وی تصریح کرد: بزرگداشت عاشورا از این جهت به عنوان هدف مطرح می شود که با مجموعه برنامه ها و اقداماتی که در جهت این کار بزرگ انجام می شود هماهنگی داشته باشد همان گونه که در خلال این اقدامات نام انسانی آزاده و سرور آزادی خواهان جهان، سید الشهدا زنده می ماند و از این جهت برای تحقق این هدف باید سرمایه گذاری کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین مازنی در ادامه یادآور شد: میلیون ها انسان به خصوص مسلمان ها در سراسر عالم به نام حسین ابن علی (ع) در ماه محرم و در روز عاشورا گرد یکدیگر جمع می شوند و به عزاداری، سینه زنی و اطعام می پردازند. همچنین تالیف کتاب هایی که در این مسیر صورت می گیرد و سایر اقدامات هزینه های بسیاری در پی دارد که تمامی آن ها به دلیل عشق به سید و سالار شهیدان انجام می شود.

 

وی افزود: در راستای فعالیت هایی که در زمینه بزرگداشت عاشورا به عنوان هدف انجام می شود، باید مطالعاتی صورت گیرد که بر این اساس مشخص شود مجالس به چه شیوه ای برگزار شود تا بهتر باشد و یا این نکته مدنظر قرار بگیرد که مجالس عزاداری امام حسین (ع) چگونه برگزار گردد تا ماندگار شود.

 

وی با تاکید بر اینکه در جامعه اسلامی ما عاشورا به عنوان سرمایه درنظر گرفته می شود، گفت: در جامعه اسلامی ما عاشورا سرمایه ای اجتماعی و فرهنگی است. عاشورا شیرازه انسجام ملی ما است و اقوام مختلف تحت لوای حسین ابن علی (ع) گرد هم جمع می شوند و مسلمانان شیعه، اهل سنت، مردمان ترکمن و اقلیت های مذهبی در ایام محرم و در روز عاشورا برای امام حسین (ع) عزاداری می کنند، به او متوسل شده و نسبت به ایشان ابراز ارادت دارند.

 

وی ادامه داد: برای حفظ سرمایه فرهنگی عاشورا و برای جلوگیری از انحراف آن، برای جلوگیری از اینکه این سرمایه دستمایه فرصت طلبان نشود و ارزان فروخته نشود، باید تمامی سعی خود را به کار بگیریم.

 

وی با اشاره به اینکه در سلسله مراتب اهداف، اهداف بزرگ تری مورد توجه قرار می گیرد، گفت: در سلسله مراتب اهداف و وسایل هدف های بزرگ تری مدنظر قرار می گیرد که باعث می شود در پاسخ به پرسش بزرگداشت عاشورا هدف است یا وسیله؟ پاسخ های دیگری نیز داشته باشیم.

 

وی تصریح کرد: در این راستا بزرگداشت عاشورا برای هدف های بزرگتر وسیله است. به نظر می رسد نخستین هدفی که در روند بزرگداشت عاشورا و در تشکیل مجالس عزاداری باید مدنظر قرار بگیرد، شناخت و سپس بیان حقیقت اتفاقی است که در حادثه عاشورا پیش آمده است.

 

وی ادامه داد: شناخت حقیقت واقعه عاشورا از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا امکان تحریف آن وجود دارد همانگونه که برخی از کتب الهی مانند تورات و انجیل در طول تاریخ مورد تحریف قرار گرفتند. در تاریخ افراد بسیاری وجود داشتند که از قول پیامبر جعل حدیث می کردند یا روایت های دروغ نقل می کردند.

 

وی اظهار داشت: تحریف تا جایی پیش می رود که از همان دوران پس از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) تلاش ها آغاز شد و تا نقطه ای ادامه پیدا کرد که اعلام کنند حسین (ع) خارجی است در حالی که در اثر تبلیغات زینب کبری (س) قضیه برعکس شد.

 

وی تشریح کرد: در باورها و اعتقادات ما نخستین عزاداری برای امام حسین (ع) توسط خدا و اهل بیت برپا شد در حالی که با وارونه جلوه دادن بسیاری از موارد، اینگونه بیان می شود که نخستین فردی که مجلس عزای حسین ابن علی (ع) را برگزار کرد، یزید بن معاویه بود. اگر مراقب نباشم قرآن را هم دچار تحریف می کنند که این تحریف نه در شکل ظاهری بلکه در محتوا به وقوع می پیوندد.

 

حجت الاسلام و المسلمین مازنی با تاکید بر لزوم هوشمندی افراد، گفت: در طول دوران سلطنت سلاطین ایرانی سابقه فراوانی از خلط مباحث وجود دارد به نحوی که بسیاری از جنگ آوران ایران از بنی امیه را به قتل می رساندند و این موضوع را در افتخارات خود محسوب می کردند و این اقدام باعث شد تا اعلام کنند ایرانی های شیعه تمام عمر خود را به کشتن افراد و داعش پروری سپری کرده اند. نباید فراموش کنیم که آگاهی، هوشمندی و بصیرت را باید همراه داشته باشیم و از این رو اهمیت بزرگداشت عاشورا به عنوان وسیله بیش از پیش مشخص می شود.

 

وی ادامه داد: انسانی مانند مرحوم سید جعفر شهیدی که عمر خود را در تحقیق سپری کرده، کتابی درباره قیام ابا عبدالله (ع) می نویسد که در راستای نگارش این اثر به این نکته اشاره می کند که برای گرداوری این کتاب سال ها فکر کردم، تقریبا تمام کتب تاریخی و اشعار را مطالعه کرده و تمامی ارکان ذهنم را منسجم کرده بودم و هدفم از انجام این کار، شناخت حقیقت عاشورا بود. از این رو اهمیت شناخت واقعیت عاشورا بیش از پیش مشخص می شود و درمی یابیم برای شناخت این حقیقت باید زحمت های بسیاری کشید.

 

وی تصریح کرد: دومین هدف، شناخت مقبول ها و مغضوب های حسینی است. تمامی افراد عاشق امام حسین (ع) هستند اما باید به این نکته دقت کنیم که این حضرت عاشق چه چیزهایی بودند. نماز یکی از امور مورد علاقه سیدالشهدا است و نباید فراموش کنیم که نماز ستون خیمه دین و باورهای ما است و تنها وسیله ارتباط مستقیم ما با خداوند به شمار می رود که روزی 17 مرتبه این ارتباط برقرار می شود.

 

وی با تاکید بر جنبه عبرت آموزی عاشورا، اظهار داشت: سومین هدف، عبرت آموزی است و باید توجه داشته باشیم که عاشورا در موارد بسیاری از جمله مواردی که یک جامعه به انحطاط و سقوط اخلاقی نزدیک می شود، مایه عبرت است.

 

وی افزود: در جامعه ای که پیامبر اکرم (ص) فرمود: « من برای به پا داشتن مکارم اخلاقی مبعوث شدم» به مرور زمان عهد شکنی و پیمان شکنی به امری عادی تبدیل شد. نمونه چنین عهد شکنی هایی را می توان در قضیه مسلم بن عقیل مشاهده کرد که زمانی که حضرت ایشان را به کوفه فرستاد، ابتدا همه افراد با او ابراز همدردی و همراهی کردند اما به محض رویارویی با عبیدالله بن زیاد، دچار عهد شکنی شدند.

 

وی ادامه داد: در هر جامعه ای، قرارها و عهد ها از قرارهای ساده بین دو نفر شروع می شود و تا قراردادها و میثاق های بزرگ ادامه پیدا می کند. اگر پایبندی نسبت به قرارها و قراردادها در یک جامعه وجود نداشته باشد، سنگ روی سنگ بند نمی شود.

 

وی با اشاره به عهدشکنی جامعه عراق اظهار داشت: جامعه عراق به جامعه ای  عهد شکن معروف شده در حالی که کوفه مهد بسیاری از بزرگان بود اما وجه قالب آن جامعه به جامعه ای پیمان شکن معروف شد که این امر در نتیجه سقوط اخلاقی و انحطاط جامعه به وجود آمد.

 

وی تصریح کرد: حضرت ابا عبدالله در تعبیری به این موضوع اشاره می کنند که در جامعه، از ارزش های اخلاقی، از امر به معروف و نهی از منکر و ارزش های انسانی به اندازه کاسه ای که همه غذای آن خورده شده باشد، باقی مانده است.

 

وی افزود: باید توجه داشته باشیم انحطاط اخلاقی با خود انحطاط اجتماعی می آورد به این معنا در حالی که همه چیز سرجای خود به نظر می رسد، از درون پوچ و تهی می شود و هیچ سبزه ای در این زندگی پیدا نمی شود.

 

وی با بیان کارکردهای بزرگداشت عاشورا، اظهار داشت: نخستین روش بزرگداشت عاشورا از جهت کارکردی، روش استدلالی و عقلی است به این معنا که امام حسین (ع) و واقعه هاشورا باید در قالب مکتب عقل شناخته  شود. در تمامی زمان ها و قالب ها چنین کار علمی باید دیده شود و شاعران، مرثیه سرایان و رسانه ها به خصوص رسانه ملی باید فضایی را فراهم کنند تا عاشورا در قالب استدلال ارائه شود.

 

وی ادامه داد: دومین کارکرد، کارکرد احساسی و عاطفی است. همانگونه که برای مصرف کردن یک غذای خوب باید سفره آرایی مناسبی صورت بگیرد، برای ارائه مفاهیم مرتبط با قیام امام حسین (ع) و واقعه عاشورا نیز بسته بندی مناسبی باید انجام شود. در این روند، شور باید همراه شعور باشد و شعور نیز همراه شور باشد. اگر عاشورا تا به امروز زنده ماند، به دلیل فعالیت های عقلی و استدلالی است که در ان زمینه صورت گرفت.

 

حجت الاسلام و المسلمین مازنی با اشاره به محور دیگر بزرگداشت عاشورا، گفت: توجه به روش ائمه در بزرگداشت عاشورا به عنوان محور دیگر مدنظر قرار می گیرد. نباید فراموش کرد که تمامی سعی ائمه بر این بود که عاشورا به عنوان یک مکتب آزادی بخش و نجات بخش زنده بماند.



هادی

ضمن عرض تسلیت به شما وهمه خوانندگان الحق والانصاف چه جالب گفت این پژوهشگر دینی اهل قدرت برای رعایت پیمان اولویت دارند انحطات وانخفاض کل جامعه را فرا گرفته است
نظر شما
نام:
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  
کد امنیتی: